Obywatelskie wysłuchanie publiczne — j. polski
Szanowni Państwo, Drogie Koleżanki i Koledzy,
Jako przedstawicielka Niezależnego Związku Zawodowego Oświata Polska, chciałabym dzisiaj przedstawić nasze stanowisko odnośnie planowanej zmiany podstawy programowej z języka polskiego.
Zmiany te dotykają zarówno nauczycieli, uczniów, jak i całą społeczność edukacyjną, dlatego też uważamy, że nasze głosy, nasze doświadczenie oraz nasze obawy powinny być wysłuchane i wzięte pod uwagę. Przede wszystkim, musimy zwrócić uwagę na skalę i szybkość wprowadzanych zmian. Każda zmiana podstawy programowej wymaga odpowiedniego czasu, choćby na przygotowanie całości procesu, ujmując w tym nauczycieli, którzy powinni otrzymać odpowiednie wsparcie do realizacji nowych wymagań. Należy zaplanować czas i środki aby zaplanowany proces umożliwią nauczycielom dostosowanie się do nowych realiów zgodnie z najlepszymi praktykami edukacyjnymi. Jednym z kluczowych elementów tej zmiany jest zapewnienie ciągłości edukacyjnej. Zmiany w podstawie programowej nie mogą działać tylko na zasadzie „zerwania” z dotychczasowym systemem, ponieważ godzi to w jeden z najważniejszych elementów pracy z dziećmi i młodzieżą — stabilizację i poczucie bezpieczeństwa.
Nie możemy również zapominać o wsparciu nauczycieli w zakresie metodyki. Mamy okazję, czy też potrzebę zmiany podstawy programowej, nie tylko nowe treści, ale i sposoby realizacji, które powinny być dobrze przemyślane i dostosowane do różnorodnych potrzeb uczniów. Chcemy upewnić się, że każdy nauczyciel będzie miał dostęp do nowoczesnych narzędzi dydaktycznych i metodycznych, które pomogą w efektywnym przekazywaniu wiedzy. Jako organizacja, która dba przede wszystkim o warunki pracy nauczycieli w oczywisty sposób skupiamy się na ich potrzebach. Nie możemy zapomnieć, że szkoła o miejsce pracy nauczycieli, a oni potrzebują właściwych narzędzi i zaufania i autonomii, aby ta praca była dla nich satysfakcjonująca i przynosiła efekty. Żeby zapalać innych samemu trzeba płonąć. Natomiast z perspektywy uczniów, zmiany powinny wpływać na lepsze zrozumienie literatury, kultury, języka oraz dziedzictwa narodowego, ale także na rozwijanie krytycznego myślenia i analizy tekstu. Edukacja językowa to podstawa komunikacji I Interpretacji świata wokół nas, dlatego musi być przemyślana i dostosowana do potrzeb szybko zmieniającego się świata. Potrzebne jest większe przykładanie uwagi do myślenia krytycznego i kreatywnego, ponieważ kształcimy przyszłych obywateli do udziału w życiu społecznym, gospodarczym, intelektualnym i do tego musimy dzieci przygotować.
Podsumowując, wszystkie zmiany w edukacji powinny być wprowadzane na drodze otwartego dialogu i współpracy wszystkich uczestników tego procesu. Nam, jako związkowi zawodowemu, zależy na tym, aby każdy nauczyciel czuł realne wsparcie i przygotowany do wprowadzania zmian bez leku i obaw, uczniowie otrzymywali edukację na najwyższym możliwym poziomie, która przygotuje ich do wyzwań rzeczywistości Zmiana jest potrzebna i ważna, ale musi być przeprowadzona z uwagą na wszystkie jej aspekty i skutki.