Przejdź do treści
Niezależny Związek Zawodowy Oświata Polska
  • Home
  • Aktualności
  • Statut
  • Do pobrania
  • Kontakt
Facebook
Niezależny Związek Zawodowy Oświata Polska
Niezależny Związek Zawodowy Oświata Polska

Aktualności

Władza tańczy z sędziami
Aktualności

Władza tańczy z sędziami

RZĄD OBNIŻA WYNAGRODZENIA NAUCZYCIELI O 13%
Aktualności

RZĄD OBNIŻA WYNAGRODZENIA NAUCZYCIELI O 13%

Debata – „Rodzina jako klient, prosument i beneficjent edukacji”
Debata

Debata – „Rodzina jako klient, prosument i beneficjent edukacji”.

Oto stanowisko naszego Związku w sprawie różnicowania pensum nauczycieli oraz zmian w kalendarzu roku szkolnego, o które poprosił Pan Bugajski z Portalu Samorządowego: 1. Pensum Naszym zdaniem dyskusja o różnicowaniu pensum ze względu na nauczany przedmiot czy liczbę uczniów w klasie jest zagadnieniem na tyle skomplikowanym i wymagającym uzgodnień między wieloma uczestnikami procesu edukacyjnego, że zanim ją podejmiemy, powinniśmy sobie odpowiedzieć na kilka pytań. Jaki cel ma ta zmiana, tym bardziej że już obecnie mamy zróżnicowane pensum ze względu na stanowisko pracy – bibliotekarz, specjalista, przedmiotowiec? Po drugie, co te zmiany mają wnosić do jakości kształcenia? W jaki sposób mają podnieść komfort pracy, oraz czy warunki pracy i płacy ulegną poprawie? Na te pytania nie znamy odpowiedzi. Uzyskać ją możemy tylko na drodze dialogu z szeroko pojętym środowiskiem oświatowym, wsłuchując się w głosy zarówno zwolenników, jak i przeciwników tej propozycji. Zmiana, która dotyka jednej z fundamentalnych kwestii pragmatyki zawodowej nauczycieli nie może się dokonać bez dialogu ze środowiskiem oświatowym. Przeprowadzona bez konsultacji i w pośpiechu tylko jeszcze bardziej podzieli środowisko, a w dłuższej perspektywie skutecznie zniechęci do podejmowania wspólnych inicjatyw. Kolejny podział nie umknie też uwadze rodziców i dzieci, co może spowodować dalszy upadek pozycji nauczyciela. Konsekwencje tego widzimy już dziś – problemy kadrowe, brak młodych nauczycieli, wypalenie zawodowe, brak chętnych na stanowiska dyrektorów. Najpierw należy zapewnić odpowiednie warunki pracy, wsparcie dla nauczycieli, sprecyzować obowiązki i zadania nauczyciela. Zmiany wymaga też cały proces kształcenia nauczycieli, a w szczególności kadry zarządzającej. To są problemy, którym już teraz należy przeciwdziałać, a nie tworzyć zarzewie kolejnych. Dopóki nie wylicza się, ile jest warta każda nie dydaktyczna godzina pracy nauczyciela, oraz jaka jest rynkowa cena usługi edukacyjnej, nie powinno się wszczynać dyskusji na temat pensum nauczycieli. W pierwszej kolejności należy precyzyjnie określić, jakie konkretne obowiązki i w jakim czasie w ramach etatu nauczyciel powinien je wykonać – jakimi narzędziami służbowymi, w jakiej przestrzeni zapewnionej przez zakład pracy, a dopiero potem zastanawiać się nad nauczycielskim pensum. Być może po dokładnej analizie aktualnych realiów, okaże się, że jest ono za wysokie? 2. Kalendarz roku szkolnego Czy nie warto podjąć dyskusji nad zmianą kalendarza, tak żeby i w okresie jesiennym były dni wolne? Również i w tej kwestii należałoby się najpierw zastanowić, komu i czemu taka zmiana miałaby służyć? Łatwo dysponować wolnym czasem nauczycieli, którzy nie mogą wziąć sobie urlopu w ciągu roku szkolnego. Tymczasem wakacje w okresie letnim mają swoje praktyczne uzasadnienie. Nauczycielom jest to potrzebne aby zregenerować siły, a uczniom, aby nie uczyć się w upałach. Już teraz praca w dusznych, przepełnionych salach jest wyzwaniem dla uczniów i nauczycieli, a instalacja urządzeń klimatyzujących to dla większości szkół raczej odległe marzenie. Z drugiej strony jesienna przerwa mogłaby korzystnie wpłynąć na samopoczucie uczniów i nauczycieli, dając możliwość regeneracji w tym trudnym okresie. Wiele krajów posiada w swoim kalendarzu szkolnym przerwy jesienne, które bardzo dobrze się sprawdzają, trudno jednak powiedzieć, na ile sprawdziłyby się w naszych realiach. Dodatkowe wolne dni wiążą się też z koniecznością zapewnienia dzieciom opieki przez rodziców i skróceniem czasu, przeznaczonego na realizację podstawy programowej. Podsumowując, dyskusja na temat wprowadzenia dni wolnych w okresie jesiennym w szkołach jest złożona i wymaga uwzględnienia wielu czynników, takich jak potrzeby uczniów, nauczycieli, a także logistyczne aspekty organizacji roku szkolnego. Warto zastanowić się nad balansem między potrzebą odpoczynku a ciągłością edukacji. Przede wszystkim należy rozważyć konsekwencje takiej zmiany dla wszystkich uczestników procesu edukacyjnego, a w szczególności to, czy przyniesie ona korzyści wystarczające na tyle, żeby zrównoważyć kolejny chaos w edukacji.
Nasze stanowisko

Pensum nauczycieli — nasze stanowisko

Szanowni Państwo, Drogie Koleżanki i Koledzy, Jako przedstawicielka Niezależnego Związku Zawodowego Oświata Polska, chciałabym dzisiaj przedstawić nasze stanowisko odnośnie planowanej zmiany podstawy programowej z języka polskiego. Zmiany te dotykają zarówno nauczycieli, uczniów, jak i całą społeczność edukacyjną, dlatego też uważamy, że nasze głosy, nasze doświadczenie oraz nasze obawy powinny być wysłuchane i wzięte pod uwagę. Przede wszystkim, musimy zwrócić uwagę na skalę i szybkość wprowadzanych zmian. Każda zmiana podstawy programowej wymaga odpowiedniego czasu, choćby na przygotowanie całości procesu, ujmując w tym nauczycieli, którzy powinni otrzymać odpowiednie wsparcie do realizacji nowych wymagań. Należy zaplanować czas i środki aby zaplanowany proces umożliwią nauczycielom dostosowanie się do nowych realiów zgodnie z najlepszymi praktykami edukacyjnymi. Jednym z kluczowych elementów tej zmiany jest zapewnienie ciągłości edukacyjnej. Zmiany w podstawie programowej nie mogą działać tylko na zasadzie „zerwania” z dotychczasowym systemem, ponieważ godzi to w jeden z najważniejszych elementów pracy z dziećmi i młodzieżą — stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nie możemy również zapominać o wsparciu nauczycieli w zakresie metodyki. Mamy okazję, czy też potrzebę zmiany podstawy programowej, nie tylko nowe treści, ale i sposoby realizacji, które powinny być dobrze przemyślane i dostosowane do różnorodnych potrzeb uczniów. Chcemy upewnić się, że każdy nauczyciel będzie miał dostęp do nowoczesnych narzędzi dydaktycznych i metodycznych, które pomogą w efektywnym przekazywaniu wiedzy. Jako organizacja, która dba przede wszystkim o warunki pracy nauczycieli w oczywisty sposób skupiamy się na ich potrzebach. Nie możemy zapomnieć, że szkoła o miejsce pracy nauczycieli, a oni potrzebują właściwych narzędzi i zaufania i autonomii, aby ta praca była dla nich satysfakcjonująca i przynosiła efekty. Żeby zapalać innych samemu trzeba płonąć. Natomiast z perspektywy uczniów, zmiany powinny wpływać na lepsze zrozumienie literatury, kultury, języka oraz dziedzictwa narodowego, ale także na rozwijanie krytycznego myślenia i analizy tekstu. Edukacja językowa to podstawa komunikacji I Interpretacji świata wokół nas, dlatego musi być przemyślana i dostosowana do potrzeb szybko zmieniającego się świata. Potrzebne jest większe przykładanie uwagi do myślenia krytycznego i kreatywnego, ponieważ kształcimy przyszłych obywateli do udziału w życiu społecznym, gospodarczym, intelektualnym i do tego musimy dzieci przygotować. Podsumowując, wszystkie zmiany w edukacji powinny być wprowadzane na drodze otwartego dialogu i współpracy wszystkich uczestników tego procesu. Nam, jako związkowi zawodowemu, zależy na tym, aby każdy nauczyciel czuł realne wsparcie i przygotowany do wprowadzania zmian bez leku i obaw, uczniowie otrzymywali edukację na najwyższym możliwym poziomie, która przygotuje ich do wyzwań rzeczywistości Zmiana jest potrzebna i ważna, ale musi być przeprowadzona z uwagą na wszystkie jej aspekty i skutki.
Nasze stanowisko

Obywatelskie wysłuchanie publiczne — j. polski

Oświata Polska po raz drugi w Strefie Społecznej podczas Święta Solidarności i Praw Obywatelskich w Gdańsku
Debata

Oświata Polska po raz drugi w Strefie Społecznej podczas Święta Solidarności i Praw Obywatelskich w Gdańsku

Spotkanie w Ośrodku Rozwoju Edukacji z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej w temacie ,,Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu”. Mamy nadzieje na kontynuację rozmów i poszukiwania wspólnych rozwiązań. Zła organizacja pracy w dużej mierze decyduje o wypaleniu zawodowym pracowników oświaty, a więc rozmawialiśmy, w jakich obszarach poprawić warunki pracy. Mamy nadzieję, że to nie ostatnie spotkanie z nami jako przedstawicielkami Niezależny Związek Zawodowy Oświata Polska.
Spotkanie

,,Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu”

Okrągły Stół dla Poznańskiej Edukacji 2024-2029
Bez kategorii

Okrągły Stół dla Poznańskiej Edukacji 2024-2029

Jak kształtowały się pensje nauczycieli z wykształceniem magisterskim i przygotowaniem pedagogicznym?
Bez kategorii

Jak kształtowały się pensje nauczycieli z wykształceniem magisterskim i przygotowaniem pedagogicznym?

Święto wolności i praw obywatelskich
Aktualności

Święto wolności i praw obywatelskich

Nawigacja strony

1 2 3 … 6 Następna stronaNastępny

Zaobserwuj nas w mediach społecznościowych.

Facebook

Związek

O związku

Na skróty

Statut

Aktualności

Deklaracja członkowska

Dla mediów

Identyfikacja wizualna

Przewiń na górę
  • Home
  • Aktualności
  • Statut
  • Do pobrania
  • Kontakt
Skip to content
Open toolbar Accessibility Tools

Accessibility Tools

  • Increase TextIncrease Text
  • Decrease TextDecrease Text
  • GrayscaleGrayscale
  • High ContrastHigh Contrast
  • Negative ContrastNegative Contrast
  • Light BackgroundLight Background
  • Links UnderlineLinks Underline
  • Readable FontReadable Font
  • Reset Reset